Reticenţa de a se întoarce la birou a angajaţilor care s-au obişnuit în cei doi ani de pandemie să lucreze într-un mediu mult mai relaxat a adus schimbări importante în aşa-numitele birouri hibrid.
Pentru a acomoda flexibilitatea pe care angajații o solicită acum, ocupanții corporativi și proprietarii de centre de birouri trebuie să-și pivoteze strategia imobiliară corporativă. Contractul tradițional de închiriere pe termen lung fiind înlocuit cu contractul pentru un termen mai scurt și mai flexibil, mulți proprietari căutând să includă opțiuni de spațiu flexibil pentru business centre, pentru a atrage chiriașii și pentru a permite extinderea și contractarea.
Când lumea a intrat în “blocaj” atât în 2020, cât și în 2021, operatorii de co-working terți au fost probabil cei mai afectați atunci când a venit vorba de imobiliare corporative. Membrii și utilizatorii au putut să-și părăsească angajamentele rapid, spre deosebire de contractele de închiriere pe termen lung în vigoare pentru ocupanții corporativi mai mari.
Pe măsură ce revenim din 2021 și privim spre un 2022 hibrid, furnizorii tradiționali de co-working vor beneficia de:
– Cerere în mai multe locații apropiate de locuințele angajaților.
– Antreprenorii care caută o alternativă atractivă și mai socială pentru a lucra de acasă după perioade prelungite de blocare.
– Proprietarii corporativi care doresc să ofere chiriașilor o opțiune flexibilă pentru a permite forței de muncă să se extindă sau să contracteze după cum este necesar.
În ciuda pieței favorabile, ei se vor confrunta, de asemenea, cu o nouă concurență sub forma proprietarilor și a ocupanților înșiși, deoarece unii caută să-și stabilească propriile oferte. Activele fără o opțiune flexibilă se pot lupta pentru a menține rate indicate de ocupare, ocupanții acordând prioritate flexibilă ca punct cheie de vânzare în recrutare, pe măsură ce războiul împotriva talentelor se dezlănțuie, precum și capacitatea de a reține personalul care este reticent să se întoarcă la o săptămână de lucru de la 9 la 5. Cu toate acestea, spațiului flexibil nu reflectă o piață de birouri fără viitor, cererea de birouri în 2021, a depășit cifrele din 2020 cu 77% în Asia.
Începând cu 2022, cererea va crește în continuare – înainte de a reveni la nivelurile pre-pandemice în 2023. Spațiul de birouri evoluează doar pentru a include flexibilitatea, precum și mai multe adaptări de birou colaborative care se pretează la colaborare, inovație și rezolvarea problemelor, spre deosebire de sarcinile concentrate. Evident, acest lucru nu este un moment în care pot fi încadrate toate categoriile, și depinde de așteptările companiei, diferențele culturale sau mediile de acasă care nu sunt favorabile, mulți vor alege în continuare să lucreze cu normă întreagă de la birou prin urmare, categoriile care nu se încadrează, vor trebui să răspundă nevoilor diverse. În ce privește piața din Chișinău, rămîne înca pe poziția modelului de lucru de pînă la pandemie.
Cifra revenirii în întregime la birou a angajaților companiilor este practic de 90 la suta. Puține companii au recurs la model hibrid de lucru, deci flexibilitatea ar putea rămîne o abordare ce trebuie luată doar în vizor pentru proprietarii centrelor de birouri.
Flexibilitatea este încă o tendință în evoluție, care se desfășoară în prezent în CBD-ul din Asia Pacific. 2022 va determina viitorul peisaj al leasingului de birouri, strategia imobiliară corporativă și războiul împotriva talentelor – așa că rămâneți la curent.
Sursa de pe :https://www.cushmanwakefield.com/en/insights/catch-22/flex-is-the-next-big-thing